La seguretat a internet està lligada al tema de la identitat digital. Un
dels primers filtres a tenir en compte serien: l'antivirus (a nivell de xarxa)
i el firewall (protecció de la IP).
Una forma d'accedir a informació de manera segura és a través de les http://,
aquestes ens proporcionen una informació protegida.
Amb l'ús d'internet a través de les diverses plataformes que hi ha avui en
dia, trobem que es donen dues conductes:
- Conducta
addictiva: aquesta provoca la necessitat d'estar pendent dels dispositius
electrònics. Es considera una patologia.
- Conducta
disfuncional: és el mal ús de la xarxa com per exemple el fishing (suplantació
de la identitat) o el ciberassetjament.
CIBERASSETJAMENT ENTRE
IGUALS
El ciberassetjament és
quan de forma reiterada algú rep agressions d'altres mitjançant suports mòbils
o virtuals. Dins del mal ús es donen dos fenòmens: el grooming i
el ciberassetjament.
Característiques del
ciberassetjament:
- Mitjà (eines tecnològiques)
- Format (assetjament indirecte)
- Anonimat
- Perdurabilitat (disponibilitat de la informació a
la xarxa)
- Potencial de difusió (internet)
- Inseguretat (la víctima no pot fugir)
- Proximitat
- Relació amb l'assetjament (exclusió i aïllament a
la vida real)
- Desequilibri de poder (el ciberassetjador no
s'exposa)
- Intencionalitat
- Falsa victimització de l'assetjador
- Agrupament de ciberassetjadors
Conductes:
- Amenaçar
- Prendre contrasenyes
- Suplantar identitats
- Creació de webs amb continguts agressius
- Enviar fotos o vídeos per e-mail
- Enquestes a internet amb voluntat
d'humiliar
- Insults i amenaces en jocs multijugadors
- Enviar virus
Tipus:
- Provocació incendiària
- Fustigació
- Denigració
- Assetjament públic
- Exclusió social
- Suplantació de la personalitat
- Difamació i joc brut
- Sexting
Tot això pot donar lloc al grooming que consisteix a
guanyar-se la confiança del menor per obtenir satisfacció sexual (pederastes).
També la sextorsió que és el xantatge amb els continguts.
Les tecnologies aporten avantatges però també coneixem casos en el que
aquestes provoquen riscos com: addicció o vulneració de drets. Com a educadors
hem de prevenir i resoldre pacíficament aquests riscos. tal i com la
llei orgànica 2/2006 de 3 de maig d'Educació ens reflexa.
- Normativa
sobre protecció de dades:
Llei orgànica 15/1999 de 13 de desembre de Protecció de Dades de caràcter
personal (LOPD): Aquesta garanteix i protegeix les dades personals i familiars.
- Normativa
sobre ús d'imatges:
La llei orgànica 1/1982 de 5 de maig de Protecció Civil al dret a l'honor,
a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge denúncia la utilització d'aparells
per al coneixement de la vida íntima d'una persona, divulgació i reproducció
d'aquesta.
La llei 1/1996 de protecció jurídica del menor del 15 de gener diu que els menors tenen dret a
l'honor, intimitat personal i a la seva pròpia imatge.
La llei 15/2010 del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la
infància i l'adolescència regula les imatges de menors per evitar qualsevol tipus de vulneració
dels seus drets.
Indicadors de ciberassetjament:
- Físics
- Conductuals
- Emocionals
- Per
part dels companys
Indicadors físics:
- Trastorns
alimentaris i de la parla
- Problemes
a la son i tics nerviosos
Indicadors conductuals:
- Assetjament al centre educatiu
- Comparteix
informació personal: dades, contrasenyes, manté contacte amb persones
desconegudes, etc.
- Absentisme
i rendiment escolar baix
- Canvis
sobtats de conducta: per exemple comportaments estranys després d'una
trucada.
Indicadors emocionals:
- Trastorns emocionals
- No tenen habilitats socials
- Inseguretat, manca d'autocontrol
- Canvis sobtats d'emocions
- Comportament antisocial
- Es mostra enfadat i frustrat quan utilitza les
tecnologies
Indicadors per part dels
companys:
- Bromes desagradables i missatges electrònics
insultants
- Li diuen que és culpable del que li passa
- El marginen i inciten als altres a fer-ho també
Proposta
d’actuacions amb l’alumnat ciberassetjat:
Totes
le actuacions que es realitzin tenen que ser sota la màxima
confidencialitat possible, per la seguretat i tranquilitat de
l'alumne.
Actuacions
que es ralitzen amb l'alumne:
- Mesures de protecció i seguretat: sempre consensuades amb la família de l'alumne, aproximant la relació amb el centre i el seu entorn més proper.
- Obresvació específica: observar desde ben a prop a l'alumne que està patint el ciberassetjament per veure possibles modificacions en el seu comportament habitual.
- Mesures organitzatives de tot del personal del centre: fer un control rutinari de tots els espais i moments on l'alumne pot patir el ciberassetjament, més remarcat a espais on por utilitzar internet desde qualsevol smartphone o aparell amb conexió wifii.
- Mesures específiques: per poder atendre dificultats en el seguiment del ritme escolar per culpa de patir ciberassetjament.
- Assessorament en conductes de ciberprotecció per part del professorat especialista en àrea TIC, i mossos d’esquadra de l’ORC (Oficina de relacions amb la comunitat): com sería el programa Internet Segura.
- Assessorament a càrrec del professorat orientador i tutor/a en conductes que facilitin respostes assertives per part de l'alumne.
- Acompanyament per part del tutor, docent o orientador: per ajudar a la recuperació de com podría ser l'autoestima de l'alumne i ajudar-lo en moments d'angoixa o ansietat que podría patir.
- Valoració de la necessitat de suport i tractament terapèutic: totalment extern al centre d'estudi de l'alumne i amb previ conseniment de la família.
Proposta
d’actuacions amb l’alumne/a ciberassetjador/a i altres alumnes
seguidors:
- Mesures de detecció: investigar qui inicia l'assetjament a l'aulmne.
- Mesures de control: trasmetre el missatge de que no es tolerarà res relacionat amb tal i les conseqüencies que pertanyen.
- Responsabiltats: potenciar les formes de demanar disculpes al alumne adectat, sempre davant d'un adult.
- Mesures correctes cautelars: el centre aplica les mesures correctes en base al decret d'autonomia dels centres educatius. Marcar la sanció correcta obrint un expedient.
- Mesures educatives: actuacions assesoredes en tot moment pel professorat orientador i el tutor.
Intervenció amb la
família de l'alumne ciberassetjat:
- Informar a la família afectada i sol·licitar la
seva col·laboració.
- Donar a la família la possibilitat d'expressar
els seus sentiments i ajudar-los a analitzar la situació.
- Mantenir reunions per informar de les mesures que
s'han pres i compartir aquelles que impliquen la seva participació.
- Mostrar a la família la necessitat del seu fill/a
de millorar les seves competències socioemocionals.
- Oferir a la família pautes per actuar amb el seu
fill/a.
- Orientar a la família envers rebre suport extern
per superar el problema si és necessari.
Intervenció amb la
família de l'alumne ciberassetjador:
- Informar a la família de la gravetat del problema
i que això no es pot permetre.
- Demanar la col·laboració a la família per tal que
el seu fill/a es disculpi i repari el que ha fet.
- Donar a la família la possibilitat d'expressar
els seus sentiments i ajudar-los a analitzar la situació.
- Mantenir reunions per informar de les mesures que
s'han pres i compartir aquelles que impliquen la seva participació.
- Mostrar a la família la necessitat dels fills/es
d'aprendre a relacionar-se d'altres maneres.
- Oferir a la família pautes per treballar amb els
seus fills l'autocontrol, l'autoestima i l'empatia.
- Orientar a la família envers rebre suport extern
per superar el problema si és necessari.
Recursos per ambdues
famílies
A través del portal Família
i Escola. Junts x l'Educació del Departament d'Ensenyament les
famílies poden trobar:
- Guia de prevenció i detecció del ciberassetjament
- Educació en l'ús de les tecnologies
- Acompanyament escolar a casa
Actuacions amb el grup
classe
- Tolerància 0 a qualsevol actitud agressiva,
inclòs el ciberassetjament.
- Analitzar i seguiment de les reaccions i
l'ambient de la classe.
- Crear un clima de rebuig envers el
ciberassetjament.
- Eliminar el tòpic de "xivato" per
aquells que denuncien aquestes situacions.
- Fomentar una ajuda mútua entre els alumnes.
- Programes de competència social.
- Educar en la gestió positiva de conflictes.
- Treballar l'assertivitat a través de programes
d'habilitats socials.
- Fer servir estratègies per cohesionar el grup.
- Treballar les guies de prevenció del Departament d'Ensenyament a les tutories.
No hay comentarios:
Publicar un comentario